söndag 22 maj 2016

Trädgårdsterapi?

Idag fick tre tomatplantor till flytta ut. Det är en bifftomat med rödbrunt skal. Ny sort för mig. Lite intressant. De större plantorna är mina först sådda Sungold. En orange och väldigt söt körsbärstomat med tunt skal. Min favvo som jag har varje år sedan länge. Har två till kvar inne i varmaste fönstret. Två plantor adopterade jag bort till grannen. Far har fullt i växthuset. Som vanligt. :)

Påskliljorna högg jag ned idag. De samlar bara sniglar om de får stå kvar. Jag vet att de blommar nästa år även om de inte får vissna ner som de ska. Grävde även upp en slags lilja som jag inte gillar och flyttade en stor självsådd akeleja till den riktiga rabatten i altanen. Hoppas bara den klarar värmen som blir uppefter den brutala tegelväggen som ligger mot söder. Häromdagen slet jag upp resterna av tre rosor. Inte min grej med rosor. Vackra som få men jag vill inte ha plantor som måste duttas med. Och helst ska det vara något man kan äta. 

Har även rensat gamla kvistar på tokbjörnbäret. Iallafall så långt upp jag nådde. Vill flytta den men vet inte riktigt vart. Den behöver värme för annars mognar bären sent i höst och riskerar att frysa. Några av de godaste bären jag smakat och busken har flyttat med från Stillingsön. Den tar jag nog med mig om jag flyttar. :)

Pelargonerna är fortfarande små inne i hörnet, men de kommer sig snart. Här står även tre tomater vid namn Tiny Tim som idag fick större krukor. En busktomat med små röda körsbär som är ny för mig. Igår köpte jag slätbladig persilja, timjan och rosmarin. Persiljan ställer jag på två fat med tösalt på det understa. Annars tar det en natt så har sniglarna ätit upp dem. Persilja är tydligen en första klassens delikatess. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar