torsdag 25 mars 2010

Funderar över betalningsmoral

Jag säljer ju massor till privatpersoner över nätet. Som ni säkert redan vet. :) Nu har jag bytt till ett annat faktureringsprogram och har betydlig bättre koll på förfallodatum etc. I början blev det lite fel och ett par fick påminnelser som de inte skulle haft. Ber ännu en gång om ursäkt för detta!

Men de som sitter och beställer utan att betala. Hur tänker de? En kvinna sände mig flera mail och jag svarade och servade som jag brukar. Hon vill dessutom lägga till varor. Till saken hör att jag kollar de flesta och hon hade betalningsanmärkningar så jag sände inget mer till henne. Hon har ännu inte betalat. Detta var innan jul. Hon har fått påminnelser men jag vet att hon har blåst mig och det finns inga pengar att hämta. Det känns så fruktansvärt trist. Hon ber om min hjälp, får den och medvetet så blåser hon mig. Mitt lilla bolag är en enormt stor del av mitt liv och ja, jag tar det personligt. Som tur är gör de flesta rätt för sig och är helt fantastiska.

2 kommentarer:

  1. I.o.f.s. kan man ju inte begära att kreti & pleti tar hänsyn till storlek på företag man har för avsikt att "bete" sig mot. Men visst sjutton svider det hårdare när ett litet företag drabbas. Själv undrar jag hur jag ska sätta kraft bakom orden i vägföreningen. Har en del som aldrig betalar för sig. Till slut är ju risken att slappheten sprider sig, så förbaskat roligt är det ju inte att utan arvode jaga grannar på pengar. Men man är väl en ensamvarg. Behöver bara veta hur...

    SvaraRadera
  2. Jag menar inte att det är värre att skita i mitt lilla bolag eller din vägförening än t.e.x. H&M men att jag tar det mer personligt i.o.m. att jag sitter och ser eländet varje dag. Det blir ett namn på papperet och inte bara en siffra i budgeten.

    SvaraRadera