måndag 28 maj 2012

Upprepning krävs

Nu tar vi det här med tvätt av behåar med bygel. Igen.  :)

Det är alltid en risk att tvätta dessa i maskin. (Alla som tillverkar/säljer behåar med byglar anger att det är handtvätt som gäller). Jag har dock tvättat mina i maskin i alla år och jag har förstört en. (Fyllde maskinen för full.) Använder mina så gott som varje dag i veckan. Det blir en del tvätt av dem även om jag har många. De lite lyxigare tvättar jag för hand. Speciellt då de är nya. Är det ett fabrikationsfel så kan man inte reklamera detta om de är tvättade i maskin.

Nr 1 är att inte ha för varmt. Då smälter plastpluppen som sitter i änden av bygeln och då kryper den igenom. Max 30° fintvätt och det är fortfarande på egen risk.

Nr 2 är att använda tvättpåse och skippa sköljmedel. Sköljmedel förstör de elastiska trådarna som finns i allt som har Lycra eller Elastan i sig. Så är plaggen dessutom redan mjuka och du kan spara de pengarna. (Det gäller givetvis även dina toppar, stretchjeans och trosor etc).

Nr 3 är mycket viktig. Tryck inte maskinen för full! Då är det nästan garanti på att byglarna fastnar och går igenom tyget.

4 kommentarer:

  1. jag handtvättar alltid mina och har alltid gjort !

    Men mina är alltid dyra då jag har stora bröst och inte kan handla i dom billiga butikerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klokt! De flesta av mina kunder har stor byst och handlar därför bra kvalitet. Även de med liten byst borde inse hur mycket bättre och skönare de som kostar lite mer är. :)

      Radera
  2. Har ju tränat rugby och då blir man ganska smutsig ända in i skinnet. Därav alltid maskintvätt. De enda behåar som inte klarar det är de där fina spetsiga vardagssakerna. Sport-bh håller nästan alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör man bara rätt så går det. Annars får man lita på tur. :)

      Radera