tisdag 21 juni 2016

Mormors flädersaft

Så ljuvliga blommorna är en och en. Världens sötaste konfetti.
 
Skalar citronen och pressar saften. Finns säkert fler sätt.
 
Dofterna är helt makalösa!

Tror knappast mormor tar illa upp om jag delar med mig. Tvärt om så blir hon säkert stolt om ni använder det. Fick plocka blommor hos grannarna men deras träd är så högt. Den snälla (och långa) sonen kom ut och hjälpte mig. Jag såg väl helt hjälplös ut. :)


Mormor Astrids Fläderblomssaft

Minst 40 blomklasar
2 liter vatten
2 kg socker (det står 2,5 men jag tycker 2 räcker)
50 g citronsyra
4 citroner

Klipp bort så mycket av skaften du kan.
Skölj blommorna väl (spännande saker dyker upp).
Skala citronerna och pressa saften.
Koka upp vattnet och rör i sockret tills det löst sig.
Tillsätt citronskal, citronsaft och citronsyra.
Häll lagen över blommorna och låt stå i kylskåp ca 5 dygn.
Förvaras kallt eller frys in.
Tror inte den håller sig så bra men här brukar den inte bli stående. Frys in om du vill spara.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar