lördag 24 april 2010

God mat och grill

Min karl har känsla för det här med att grilla och laga mat. Jag klagar inte. Förutom att jag gick upp tre-fyra kg under vårt första halvår tillsammans. Inte helt bra. Men det blir väl lätt så när det bjuds på sena middagar med dessert och goda viner. Igår blev det marinerad kycklingfilé från vårt närproducerande slakteri. Det är galet bra kvalitet på allt de säljer och det känns bättre att veta att djuren sluppit stå på en lastbil en hel dag.

Tillbaka till maten. Vi var i saluhallen i torsdags, köpte oliver och slank förbil Aldardo och köpte färska gnocci och en tomatsås. Så enkelt att laga till och galet gott. I kväll blir det en fläskfilé som även den ska upp på grillen. Den är förkokt och har gosat in sig i en riojamarinad. Ska bli spännade. Till filén blir det risotto med ostronskivling och grillade sparrisar. Woho!


Nu ska jag strax förbereda glassen. Min glassmaskin är jag helt tokig i. Jag gör en gräddvaniljglass som slår allt man köper och KJ gör bästa blåbärssmulpajen. Den varma pajen och kalla glassen blir så goda vänner. Och jag går in i väggen. :)

4 kommentarer:

  1. Oj, vi lever i olika världar. Varken jag eller Mannen är förtjust i att laga mat, sanningen att säga så avskyr vi det båda. Det är det enda området där vi inte blir riktigt vuxna utan fortfarande värmer upp lite snabbmakaroner till någon pastasås som kommer i tetrapack :-D Ja...kanske inte det enda området där vi inte är vuxna när jag tänker efter :-D (Harrys mamma)

    SvaraRadera
  2. Mat som är en av de stora njutningarna i livet.

    Men så länge ni båda är nöjda så är väl allting bra. :)

    SvaraRadera
  3. Mat kan verkligen vara en stor stor njutning, men inte om man inte är bra på det. Det är första gången för oss båda att vara i en relation där den andra är helt handfallen i köket. Men oj, vad gott det lät med er middag. Förhoppningen är att Harry kommer älska att laga mat så mycket att han gör det när han blir äldre :-D Harrys mamma

    SvaraRadera
  4. Jag har verkligen hittat en man som uppskattar mat lika mycket som mig. OCH är dessutom väldigt road av att planera och laga den. Mitt snabbt fallande socker gör mig dock ibland till en något ilsken matlagare... Men du vet hur det är. Man måste öva för att bli bättre. :)

    Håller tummarna för att den lille simmaren Harry blir en hobbykock. Ni kan kanske behöva det?! ;)

    SvaraRadera